Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".

x
 

SLOW MAN opera Nicholasa Lensa i Johna Maxwella Coetzee’go

05.07.2012

Prapremiera opery Slow Man z librettem Johna M. Coetzee'go, zdobywcy literackiej Nagrody Nobla, i w reżyserii Mai Kleczewskiej to jedna z najważniejszych propocyzji tegorocznego festiwalu Malta.

Opera Slow Man – pierwsza w twórczości Johna Maxwella Coetzee'go – jest adaptacją jego powieści Powolny człowiek. Jej fabuła skupia się na zaaranżowanym przez pisarkę Elizabeth Costello spotkaniu Paula Raymonta – mężczyzny w średnim wieku, którego życie zmieniło się całkowicie po tym, jak stracił nogę w wypadku samochodowym – z niewidomą Marianną. „Paul nie wie, czego się spodziewać po tym spotkaniu. Napięcie rośnie, wchodzimy w rodzaj transu. To scena niezwykle intymna, także ze względu na akt seksualny, do którego dochodzi. Chcieliśmy z Johnem zachować ten intymny charakter, stworzyć coś kameralnego” – mówi kompozytor. Wydarzenie w książce epizodyczne, staje się punktem wyjścia do refleksji nad stanem wyobcowania, miłością, starością, lękiem przed śmiercią. Pozwala zajrzeć w głąb myśli i przeczuć kłębiących się w trzech postaciach. Na scenie pojawią się nie tylko śpiewacy, ale i tancerze, a głębię sceny wypełnią projekcje. Pierwszą obsadę tworzy trójka amerykańskich solistów mających na swoim koncie występy na najlepszych scenach operowych świata. W roli Marijany usłyszymy Claron McFadden (sopran koloraturowy), partię Elizabeth Costello zaśpiewa Lani Poulson (mezzosopran), a Paula Raymenta – zdobywca nagrody Grammy Mark S. Doss (baryton).

Johna Maxwella Coetzee’go (ur. 1940) – noblistę i dwukrotnego zdobywcę Nagrody Bookera – do współpracy nad operą zaprosił belgijski kompozytor Nicholas Lens (ur. 1957) – absolwent Królewskiej Akademii Muzycznej, członek Narodowej Orkiestry Belgii, a później Israël Sinfonietta w Beer Szewa. Nicholas Lens jest autorem muzyki do spektakli teatralnych i tanecznych oraz płyt m.in. Flamma Flamma (1994), Terra Terra (1999), Amor Aeternus (2005), tworzących trylogię Accacha Chronicles. Wymienione kompozycje wyrastają z etnicznych korzeni (wprost odwołują się do żywiołów Ziemi i Ognia), misteriów oraz żałobnych mszy i rytuałów. Jak pisał TIME Magazine „utrzymane na wysokim poziomie emocjonalnym, zyskały wierną publiczność i przychylność krytyków”. Artysta przygotowuje obecnie z Nickiem Cavem projekt dla Belgijskiej Opery Narodowej La Monnaie/De Munt, a także kolejną operę z J. M. Coetzeem.


Orkiestrę Teatru Wielkiego im. St. Moniuszki w Poznaniu poprowadzi Marek Moś (ur. 1956), wybitny polski skrzypek i dyrygent, laureat wielu nagród - m.in. Konkursu Muzyki Współczesnej w Krakowie (1979), Międzynarodowej Trybuny UNESCO w Paryżu (1984, 1988) czy Związku Kompozytorów Polskich (1994). Marek Moś w 1998 roku powołał do życia Orkiestrę Kameralną Miasta Tychy AUKSO, której do dziś jest dyrektorem artystycznym. AUKSO współpracuje z najwybitniejszymi twórcami muzyki współczesnej. Wśród ostatnio realizowanych projektów warto wymienić koncerty z udziałem Krzysztofa Pendereckiego, którego utwory zostały zreinterpretowane przez Jonny'ego Greenwooda z zespołu Radiohead oraz guru muzyki elektronicznej Aphex Twina. Koncert 48 Responses to Polymorphia, po premierze na Europejskim Kongresie Kultury we Wrocławiu, odbył się ponownie w Barbican Centre w Londynie, a utwory składające się na koncert zostały wydane nakładem słynnej wytwórni Nonesuch.

Operę reżyseruje Maja Kleczewska (ur. 1973) – jedna z najgłośniejszych i najbardziej kontrowersyjnych polskich artystek. Nazywana przez krytyków buntowniczką i eksperymentatorką. Ukończyła Wydział Reżyserii PWST w Krakowie i psychologię na Uniwersytecie Warszawskim. Podczas studiów w szkole teatralnej współpracowała z Krzysztofem Warlikowskim; była też asystentką Krystiana Lupy w krakowskim Starym Teatrze. Wielkie uznanie przyniosły jej przedstawienia: Woyzeck Büchnera (2005), Makbet (2004), Sen nocy letniej (2006) i Burza (2012) Shakespeare’a, Fedra wg Seneki, Racine’a, Kane (2006). W 2010 roku wyreżyserowała w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie Between Zubel i Sudden Rain Nowaka. W 2007 roku otrzymała Paszport „Polityki” w kategorii „teatr” „za bezkompromisowe, ale i mądre wpisywanie w klasyczne fabuły zagubienia współczesnego człowieka oraz za malarską wyobraźnię, pozwalającą budować na scenie fascynujące światy”.

Slow Man
muzyka: Nicholas Lens
libretto: J. M. Coetzee
reżyseria: Maja Kleczewska
dyrygent: Marek Moś
scenografia: Katarzyna Borkowska
projekcje: Wojciech Puś
premiera: 5.07.2012


Produkcja: Malta Festival Poznań i Teatr Wielki im. St. Moniuszki w Poznaniu przy wsparciu finansowym Samorządu Województwa Wielkopolskiego

źródło: materiały organizatorów


Share |
« powrót

Dodaj komentarz