Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".

x
 

Kino Hiszpańskie Pod Baranami

24.03.2012

24 marca w Kinie Pod Baranami rusza 12. Tydzień Kina Hiszpańskiego. To niepowtarzalna okazja, by poznać najnowsze, najciekawsze i najbardziej nagradzane hiszpańskie dzieła filmowe. Festiwal potrwa do 30 marca i zapewni niezapomniane wrażenia wszystkim miłośnikom kultury iberyjskiej.


Wśród osób które na adres: konkursy@e-splot.pl przyślą odpowiedź na pytanie:

Z czym kojarzy Ci się flamenco?

oraz podadzą w mailu zatytułowanym HISZPANIA: imię i nazwisko, rozlosujemy dwa podwójne zaproszenie na seans filmu Morente (sobota, 24 marca, godz. 21.00).

Zaproszenia wygrywają: Urszula Smyka i Magdalena Bąk.

Perełką krakowskiego programu Tygodnia jest Czarny chleb Agustí Villarongi – objawienie 2011 roku, film, który przebojem wdarł się na hiszpańskie ekrany zdobywając jednocześnie 9 nagród Goya, w tym te najważniejsze (dla Najlepszego Filmu, Najlepszego Reżysera), jest także tegorocznym hiszpańskim kandydatem do Oscara. Villaronga stworzył w Czarnym chlebie porywającą opowieść w historycznym kostiumie powojennej Hiszpanii o tym, że w świecie dorosłych nic nie jest czarno-białe, a żeby przeżyć, trzeba czasem wyprzeć się samego siebie.

Kolejną ważną pozycją jest zdobywca nagrody Goya za Najlepszy Scenariusz Adaptowany, a zarazem najlepsza hiszpańska animacja zeszłego roku. Dyskretne uroki starości Ignacio Ferrerasa to oparta na wielokrotnie nagradzanym, kultowym hiszpańskim komiksie Paco Roca, ciepła historia Emilia i Miguela, dwóch rezydentów domu opieki, którzy nie godzą się na to, by przez ostatnie lata życia traktowano ich przedmiotowo.

Uwadze nie powinien umknąć również kolejny tryumfator hiszpańskich Oscarów, tym razem w kategorii Najlepszy Film Dokumentalny – Rower, łyżka, jabłko, w którym wybitny hiszpański dokumentalista Carles Bosch, nominowany do Oskara za film Balceros, podejmuje niepopularny w mediach problem chorych na Alzheimera.

W trakcie Tygodnia zobaczymy także filmy ukazujące magię literatury iberoamerykańskiej na wielkim ekranie (Nie ma kto pisać do pułkownika, Pantaleon i wizytantki), współczesne kino katalońskie (Catalunya über alles!) oraz nowe kino hiszpańskie (Blog, Finisterrae, Morente, Pięć metrów kwadratowych, S jak seks, Tu i teraz, Wszystkie piosenki są o mnie).

12. Tydzień Kina Hiszpańskiego w Krakowie zakończy pokaz najnowszego filmu Alexa de la Iglesii Życie to jest to, prezentowanego na tegorocznym Berlinale w sekcji Berlinale Special. To kolejna zwariowana komedia mistrza czarnego humoru i zjadliwej ironii, który tym razem rozprawia się z medialnym cyrkiem i pragnieniem sławy, nie zostawiając suchej nitki na nikim: pazernych dziennikarzach, nieznających granic PR managerach i żądnej sensacji gawiedzi.

Wybranym pokazom towarzyszyć będą rozmowy ze specjalnymi gośćmi festiwalu, eksplorujące tematykę poruszaną w prezentowanych w trakcie Tygodnia filmach. Po projekcji niezwykłego dokumentu o jednym z najważniejszych śpiewaków współczesnego flamenco, Enrique Morente, widzowie spotkają się z Tanią Camacho i Amelią Huszcza (pseudonim: Amelia Vargas), tancerkami i instruktorkami Por Fiesta Club, promującego flamenco w Krakowie. Po pokazie filmu Rower, łyżka, jabłko Michał Gwiżdz, psycholog z Małopolskiej Fundacji Pomocy Osobom Dotkniętym Chorobą Alzheimera, porozmawia z widzami o losie osób, którym przyszło żyć z chorobą Alzheimera oraz społecznej recepcji tej choroby. Film Catalunya über alles! stanowić będzie natomiast zaproszenie do refleksji nad takimi problemami jak imigracja, tolerancja, ekstremizm, demagogia, którą podejmie Xavier Farré, poeta, tłumacz, literaturoznawca, lektor Instytutu Ramona Llulla na Uniwersytecie Jagiellońskim.

Z okazji Tygodnia Kina Hiszpańskiego Kino Pod Baranami przygotowało również specjalny pokaz w ramach swojego stałego cyklu dla najmłodszych widzów. Podczas seansu Baranki w Hiszpanii, maluchy zobaczą dwa odcinki słynnej polskiej serii bajek dla dzieci Bolek i Lolek (Corrida oraz W Hiszpanii) oraz film krótkometrażowy Hejnalista z wieży…, zrealizowany przez dzieci ze szkoły podstawowej w Krakowie w ramach projektu Pequeños dibujos animados. Po seansie odbędą się warsztaty plastyczne oraz zabawy tematycznie powiązane z kulturą Hiszpanii, a prowadzone przez animatorów projektu Sztukolotnia.

12. Tydzień Kina Hiszpańskiego
Kino Pod Baranami
24-30 marca 2012




PROGRAM:


sobota, 24 marca
19.00 DYSKRETNE UROKI STAROŚCI │ ARRUGAS

reż. Ignacio Ferreras, Hiszpania 2011, 89’
POLSKA PREMIERA

21.00 MORENTE │ MORENTE

reż. Emilio Ruiz Barrachina, Hiszpania 2011, 90’
POLSKA PREMIERA
CINE FORUM: spotkanie  z Tanią Camacho i Amelią Huszcza, tancerkami i instruktorkami Por Fiesta Club

niedziela, 25 marca
11.00 BARANKI W HISZPANII

specjalne wydanie cyklicznych poranków filmowych dla dzieci

19.00 TU I TERAZ │ PLANES PARA MAÑANA
reż. Juana Macias, Hiszpania 2010, 90’
POLSKA PREMIERA

21.00 ROWER, ŁYŻKA, JABŁKO │ BICICLETA, CUCHARA, MANZANA
reż. Carles Bosch, Hiszpania 2010, 96’
POLSKA PREMIERA
CINE FORUM: spotkanie z Michałem Gwiżdzem, psychologiem z Małopolskiej Fundacji Pomocy Osobom Dotkniętym Chorobą Alzheimera

poniedziałek, 26 marca
19.00 FINISTERRAE │ FINISTERRAE

reż. Sergio Caballero, Hiszpania 2010, 80’

21.00 S JAK SEKS │ LOS AÑOS DESNUDOS

reż. Dunia Ayaso, Félix Sabroso, Hiszpania 2008, 103’
POLSKA PREMIERA

wtorek, 27 marca
19.00 BLOG │ BLOG

reż. Elena Trapè, Hiszpania 2010, 88’
POLSKA PREMIERA

21.00 CZARNY CHLEB │ PAN NEGRO
reż. Augustí Villaronga, Hiszpania 2010, 108’

środa, 28 marca
19.00 CATALUNYA ÜBER ALLES! │ CATALUNYA ÜBER ALLES!

reż. Ramón Terméns, Hiszpania 2011, 100´
POLSKA PREMIERA
CINE FORUM: spotkanie z Xavierem Farré, poetą, tłumaczem, literaturoznawcą, lektorem Instytutu Ramona Llulla na Uniwersytecie Jagiellońskim

21.00 WSZYSTKIE PIOSENKI SĄ O MNIE │ TODAS LAS CANCIONES HABLAN DE MÍ
reż. Jonas Trueba, Hiszpania 2010, 107’
POLSKA PREMIERA

czwartek, 29 marca
19.00 PIĘĆ METRÓW KWADRATOWYCH │ CINCO METROS CUADRADOS

reż. Max Lemcke, Hiszpania 2011, 90’
POLSKA PREMIERA

21.00 NIE MA KTO PISAĆ DO PUŁKOWNIKA │ EL CORONEL NO TIENE QUIEN LE ESCRIBA
reż. Arturo Ripstein, Meksyk 1999, 118’

piątek, 30 marca
19.00 ŻYCIE TO JEST TO │ LA CHISPA DE LA VIDA

reż. Álex de la Iglesia, Hiszpania 2011, 98’
POLSKA PREMIERA

21.00 PANTALEON I WIZYTANTKI │ PANTALEÓN Y LAS VISITADORAS

reż. Francisco J. Lombardi, Peru 2000, 137’

BILETY:

17 zł (normalny)
14 zł (ulgowy)
12 zł (dla słuchaczy kursów IC i użytkowników Biblioteki IC)
Karnet (14 filmów): 140 zł
Baranki w Hiszpanii: 10 zł

O FILMACH:

DYSKRETNE UROKI STAROŚCI │ ARRUGAS
reż. Ignacio Ferreras, Hiszpania 2011, 89’
POLSKA PREMIERA

2 Nagrody Goya 2012, w tym za Najlepszy Scenariusz Adaptowany i Najlepszy Film Animowany, MFF San Sebastian 2011 – sekcja Nowi Reżyserzy

Dyskretne uroki starości to kolorowy film animowany oparty na wielokrotnie nagradzanym, kultowym hiszpańskim komiksie Paco Roca, który na tegorocznym rozdaniu nagród Hiszpańskiej Akademii Filmowej pokonał Skórę, w której żyję Almodovara w walce o Nagrodę Goya dla Najlepszego Scenariusza Adaptowanego. Film Ignacia Ferrerasa próbuje odczarować tabu jakim jest dziś starość, opowiadając ciepłą historię o przyjaźni dwóch rezydentów domu opieki, którzy nie godzą się na to by przez ostatnie lata życia traktowano ich przedmiotowo. Stary „wyjadacz” domu, Miguel, który jak nikt potrafi lawirować pomiędzy jego mieszkańcami i opiekunami, postanawia uchronić mającego coraz większe kłopoty z pamięcią Emilio od przenosin na zniesławione 4. piętro placówki dla nierokujących pacjentów. Zwariowany plan przyjaciół zabarwi humorem i satyrą trudną codzienność domu starców, a oni sami udowodnią, że choć dla wielu ich rówieśników życie powoli dobiega końca, oni właśnie rozpoczynają nowe.

MORENTE │ MORENTE

reż. Emilio Ruiz Barrachina, Hiszpania 2011, 90’
POLSKA PREMIERA

Nagrody Goya 2012 – nominacja w kategorii Najlepszy Dokument



Niezwykły dokument o jednym z najważniejszych śpiewaków współczesnego flamenco, wpływowym, ale i kontrowersyjnym Enrique Morente, który zrewolucjonizował i „odnowił” tę dziedzinę sztuki. Pod koniec hiszpańskiej wojny domowej golibroda Eugenio Arias udał się na wygnanie do Francji, gdzie poznał Pabla Picassa, z którym przyjaźnił się potem do końca życia. Enrique Morrente chciał oddać hołd tej pięknej przyjaźni i rozdał przyjaciołom płytę z utworami na bazie tekstów Pablo Picasso, którą nagrał przed laty w domowym studio. Na jej podstawie Emilio Ruiz Barrachina stworzył film, który przenosi geniusz Morente w świat obrazu – zrealizowany na kilka miesięcy przed śmiercią artysty dokument niezamierzenie stał się ostatnim zapisem i artystycznym testamentem wielkiego śpiewaka. Opowieści Morente o jego życiu, rodzinie, flamenco oraz miłości do Picassa przeplatają się z wykonywanymi przez niego utworami klasycznego flamenco i muzyki bardziej eksperymentalnej.

TU I TERAZ │ PLANES PARA MAÑANA
reż. Juana Macias, Hiszpania 2010, 90’
POLSKA PREMIERA

Festiwal Kina Hiszpańskiego Malaga 2010 – Najlepszy Reżyser, Najlepszy Debiut Scenopisarski

Akcja filmu rozgrywa się na przestrzeni 24 godzin podczas których Inés, Antonia, Marion i Mónica – cztery kobiety w różnym wieku i w odmiennej sytuacji życiowej – będą musiały, tu i teraz, podjąć decyzję, która może całkowicie zmienić ich życie. Czy 40-letnia Inés, której właśnie zaproponowano wymarzoną pracę, postanowi urodzić nieplanowane dziecko wbrew wszystkim i wszystkiemu? Czy Marion zrozumie, że jej małżeństwo się skończyło i będzie miała odwagę stawić temu czoła? Co zrobi Antonia, gdy mężczyzna jej życia po latach rozłąki poprosi ją o drugą szansę, teraz gdy jest szczęśliwą mężatką z dziećmi? Czy nastoletnia Mónica, której rodzina się rozpada, zaryzykuje wyprawę w nieznane z poznaną przez Internet bratnią duszą? Tu i teraz to opowieść o kobietach, które podejmują walkę z rutyną, stereotypami i własnym lękami. Muszą znaleźć w sobie siłę, by odrzucić wszystko, co latami budowały – i zacząć od zera. Wystarczy jeden dzień i jedna kluczowa decyzja, aby wywróciły swoje życie do góry nogami. Wspaniałe kreacje aktorskie, w tym znanej z Amores perros Goi Toledo.

ROWER, ŁYŻKA, JABŁKO │ BICICLETA, CUCHARA, MANZANA

reż. Carles Bosch, Hiszpania 2010, 96’
POLSKA PREMIERA

Nagroda Goya 2011 – Najlepszy Film Dokumentalny
Nagroda Gaudi 2011 – Najlepszy Film Dokumentalny

Wybitny hiszpański dokumentalista Carles Bosch, nominowany do Oskara za film Balceros, tym razem podejmuje niepopularny w mediach problem chorych na Alzheimera. Przez dwa lata podąża z kamerą za byłym wieloletnim burmistrzem Barcelony i prezydentem regionalnego rządu Katalonii – Pasqualem Maragallem. Na wieść o swojej chorobie znany z niezwykłej charyzmy i energii polityk postanowił, że nie pozwoli zepchnąć się na margines społeczeństwa i swoim przykładem pokaże innym, jak nie tracić nadziei i walczyć z podstępną chorobą (nie chciał stać się kolejnym wstydliwym chorym, którym w domowym zaciszu opiekuje się rodzina.) Założył fundację prowadzącą badania nad chorobą Alzheimera z nadzieją, że odkryje ona lekarstwo, które pomoże milionom ludzi – oraz jemu samemu. Rower, łyżka, jabłko to niezwykle szczera, wzruszająca, ale równocześnie optymistyczna i zabawna opowieść o niezłomnym człowieku, o doświadczeniach jego najbliższych, reakcji otoczenia, a także o metodach walki z nieuleczalną chorobą, na którą przy obecnej długości życia zapadać będzie coraz więcej ludzi na całym świecie.

FINISTERRAE │ FINISTERRAE

reż. Sergio Caballero, Hiszpania 2010, 80’

MFF Rotterdam 2011 – Nagroda Tygrysa

Eksperymentalny debiut Sergio Caballero i laureat Głównej Nagrody na festiwalu w Rotterdamie, Finisterrae to niskobudżetowa produkcja oparta na ironicznym, abstrakcyjnym humorze i surrealistycznych pomysłach. Film był realizowany bez scenariusza, z dialogami w języku rosyjskim oraz muzyką fińskiego artysty i kreatora mody Jimi’ego Tenora, punkowego zespołu Suicide. Caballero jest kluczową postacią barcelońskiej sceny artystycznej, w tym współtwórcą i dyrektorem artystycznym największego europejskiego festiwalu muzyki elektronicznej Sónar w Barcelonie. Film opowiada o przygodach dwóch duchów, które znudzone tułaczką w zaświatach, postanawiają wyruszyć Szlakiem Świętego Jakuba - aż na sam koniec świata (przylądek Finisterrae to najbardziej na zachód wysunięty punkt Hiszpanii i jednocześnie ostatni punkt szlaku). Tak rozpoczyna się ich podróż przez bezludne tereny Galicji, podczas której duchy będą musiały się zmierzyć z wieloma nieprzewidzianymi sytuacjami, własnymi lękami i ograniczeniami swojej fantasmagorycznej postaci. Surrealistyczne i enigmatyczne dzieło osadzone w niepowtarzalnej atmosferze niezwykle ekspresyjnych obrazów autorstwa Eduarda Grau (Samotny mężczyzna, Pogrzebany).

S JAK SEKS │ LOS AÑOS DESNUDOS

reż. Dunia Ayaso, Félix Sabroso, Hiszpania 2008, 103’
POLSKA PREMIERA

Rok 1975. Śmierć generała Franco sprawia, że w konserwatywnej Hiszpanii czuć coraz mocniej powiew obyczajowej wolności. Jej wyrazem staje się kino erotyczne określane jako filmy kategorii „S” (od słowa „seks”), odnoszące furorę w kraju, gdzie rozwody były całkowicie zakazane, a golizna niedopuszczalna. S jak seks to historia trzech pięknych i ambitnych kobiet (wspaniałe role znanych hiszpańskich aktorek: Candeli Penii, Goi Toledo oraz modelki Mar Flores), które poznają się na planie jednego z filmów kategorii „S”, marząc o wielkiej karierze. Od tej pory będą zawsze występować razem, a erotyczna filmowa przygoda na zawsze zmieni ich życie. Ich perypetie staną się odzwierciedleniem społecznych przemian ówczesnej Hiszpanii, gdzie rozbudzone poczucie wolności i pęd ku nowoczesności ścierały się ze skrępowaniem i stereotypami. Co jednak zostanie z okupionej wyrzeczeniami kariery, gdy moda na kino erotyczne przeminie?

BLOG │ BLOG
reż. Elena Trapè, Hiszpania 2010, 88’
POLSKA PREMIERA

Blog to – zainspirowana prawdziwymi wydarzeniami z amerykańskiej szkoły w Gloucester – historia klikunastu przyjaciółek z jednej klasy; dobrze wychowanych, inteligentnych i wrażliwych 15-latek, które zakładają tajne stowarzyszenie. Połączy je pragnienie wspólnego poszukiwania silnych, niecodziennych emocji, a realizacja ich sekretnego planu zszokuje rodziców i nauczycieli… W swoim pełnometrażowym debiucie Elena Trapé wnikliwie przedstawia rozterki współczesnych nastolatek w erze Internetu i portali społecznościowych, które stają się głównym medium komunikacji i idealnym miejscem do wyrażania emocji. Zrealizowany przede wszystkim przy pomocy nagrań wideo z kamer internetowych w formie wideobloga, film jest naturalnym i spontanicznym paradokumentalnym zapisem lęków i kompleksów młodych bohaterek, dla których potrzeba wspólnego przeżywania i uczestnictwa w grupie rówieśników staje się ważniejsza od rodziny. BLOG to przykład świeżego spojrzenia na problemy współczesnych nastolatków, pozostawionych samym sobie w walce o dorosłość.

CZARNY CHLEB │ PAN NEGRO

reż. Augustí Villaronga, Hiszpania 2010, 108’

9 nagród Goya 2010, w tym dla Najlepszego Filmu, za Reżyserię, Scenariusz, Zdjęcia i Scenografię, Srebrna Muszla dla Najlepszej Aktorki na MFF San Sebastian 2010, Hiszpański kandydat do Oscara 2012

Najgłośniejszy i najbardziej nagradzany hiszpański film 2010 roku. Po 8-letniej przerwie wielokrotnie nagradzany majorkański reżyser Agustí Villaronga wraca na wielki ekran z filmem, który okrzyknięto sensacją hiszpańskiej kinematografii 2010 roku. Ta głośna ekranizacja powieść Emili Teixidor i Viladecàs zdobyła aż 9 Nagród Goya (pokonując m.in. uznawane za faworytów Hiszpański cyrk i Nawet deszcz), 13 Nagród Gaudiego, od 4 lat przyznawanych najlepszym filmom katalońskim, została tegorocznym hiszpańskim kandydatem do Oscara, a Nora Navas otrzymała Srebrną Muszlę dla Najlepszej Aktorki na MFF San Sebastian. Akcja filmu rozgrywa się w Katalonii w trudnych czasach tuż po hiszpańskiej wojnie domowej. 11-letni Andreu, którego rodzina w czasie wojny stanęła po stronie przegranych republikanów, znajduje w lesie ciała mężczyzny i dziecka. Lokalne władzę chcą obciążyć ojca chłopca, Farriola, odpowiedzialnością za ich śmierć. By uchronić ojca od wyroku śmierci Andreu rozpoczyna własne śledztwo w poszukiwaniu prawdziwych sprawców zbrodni. W jego trakcie przekona się o tym, że w świecie dorosłych nic nie jest czarno-białe, a żeby przeżyć, trzeba czasem wyprzeć się samego siebie.

CATALUNYA ÜBER ALLES! │ CATALUNYA ÜBER ALLES!
reż. Ramón Terméns, Hiszpania 2011, 100´
POLSKA PREMIERA

Festiwal Kina Hiszpańskiego Malaga 2011 – Nagroda Specjalna Jury

Były więzień, z trudnością adaptujący się w społeczeństwie; bezrobotny imigrant, który znajduje pracę jako komornik oraz odnoszący sukcesy przedsiębiorca niespodziewanie obwołany bohaterem po zabiciu w samoobronie włamywacza-cudzoziemca – to bohaterowie ironicznego portretu katalońskiej prowincji. W swoim trzecim filmie Ramon Térmens w świeży, inteligentny i dowcipny sposób pokazuje, jak zmieniają się granice ludzkiej tolerancji pod wpływem ekstremistycznej demagogii. Trzy zazębiające się historie, których akcja rozgrywa się w małej miejscowości Lleida (rodzinne miasteczko reżysera), przedstawiają społeczeństwo tak skonfliktowane, że przed wybuchem może uratować je tylko głęboka odnowa. Catalunya Über Alles! (Katalonia ponad wszystko) to oparta na obserwacji dzisiejszej Katalonii krytyka ksenofobicznych postaw oraz rosnącego w siłę populizmu, który prowadzi do społecznego wykluczenia.

WSZYSTKIE PIOSENKI SĄ O MNIE │ TODAS LAS CANCIONES HABLAN DE MÍ

reż. Jonas Trueba, Hiszpania 2010, 107’
POLSKA PREMIERA

Komedia romantyczna z nutą melancholii, która przewrotnie opowiada w końcu miłości, a nie o jej początkach. W filmie Jonasa Trueby zamiast klasycznego „chłopak poznaje dziewczynę” mamy całkiem odwrotne przesłanie: „chłopak próbuje zapomnieć o dziewczynie”. Rzecz wyjątkowo trudna, jeśli dziewczyna, z którą właśnie się rozstałeś, pojawia się w każdym wspomnieniu, aż w końcu zaczyna ci się wydawać, że tekst każdej zasłyszanej piosenki opowiada właśnie o tobie. Przedstawiając perypetie Ramiro i Andrei, którzy rozstają się bez żadnego konkretnego powodu, reżyser w błyskotliwy sposób zmusza widza do refleksji o tym, dlaczego tak wielu z nas boi się być razem. Czy uporczywe przekonanie, że „zasługujemy na coś więcej” i musimy wykorzystać wszystkie możliwości, jakie stwarza pędzące coraz szybciej życie nie sprawiają, że nie potrafimy cieszyć się tym, co mamy tu i teraz?

PIĘĆ METRÓW KWADRATOWYCH │ CINCO METROS CUADRADOS
reż. Max Lemcke, Hiszpania 2011, 90’
POLSKA PREMIERA

Festiwal Kina Hiszpańskiego Malaga 2011 – Najlepszy Film, Najlepszy Aktor, Najlepszy Scenariusz oraz Nagroda Krytyków

Uniwersalna i zabawna historia walki o własne M zainspirowana od kilku lat nękającym Hiszpanię kryzysem budowlanym. Alex i Virginia, para zakochanych tuż przed ślubem, kupują mieszkanie na obrzeżach wielkiego miasta z wymarzonym tarasem o powierzchni 5 m2. Wszystkie oszczędności wydają na wkład własny, a na spłatę całości biorą kredyt na 40 lat. W momencie kupna mieszkanie nie jest jeszcze ukończone, a kilka tygodni później, gdy budynek jest prawie gotowy, wszystkie prace na budowie nagle zostają wstrzymane. Okazuje się, że mieszkania powstają tu nielegalnie. Przyszli mieszkańcy powołują komitet protestacyjny i pozywają dewelopera do sądu, ale walka z potężną korporacją się przeciąga. Wraz z upływem czasu Alex staje się coraz bardziej spięty i przygnębiony, zaczyna zaniedbywać pracę, a jego związek z Virginią przechodzi kryzys. Zdeterminowany i zniecierpliwiony postanawia wziąć sprawy w swoje ręce...

NIE MA KTO PISAĆ DO PUŁKOWNIKA │ EL CORONEL NO TIENE QUIEN LE ESCRIBA

reż. Arturo Ripstein, Meksyk 1999, 118’

MFF Cannes 1999 – Konkurs Główny
FF Sundance 2000 – Nagroda dla Najlepszego Filmu Latynoamerykańskiego

Arturo Ripstein, jeden z najwybitniejszych twórców meksykańskiego kina, bierze na warsztat zaliczaną do arcydzieł współczesnej prozy iberoamerykańskiej powieść Gabriela Garcii Marqueza, przenosząc akcję wydarzeń do Meksyku lat 40. Film jest opowieścią o emerytowanym pułkowniku, weteranie wojny z kościołem katolickim, który od 27 lat czeka na obiecaną rentę, ale jak dotąd nie otrzymał jeszcze żadnego czeku. W każdy piątek chodzi na pocztę z nadzieją, że wreszcie coś nadejdzie, lecz na próżno. Nie ma kto pisać do pułkownika jest wstrząsającym, choć pełnym cha¬rak¬te¬rys¬tycznej dla ko¬lum¬bij-skiego twórcy iro¬nii, stu¬dium ludzkiej sa¬mot¬ności i god¬ności.

ŻYCIE TO JEST TO │ LA CHISPA DE LA VIDA

reż. Álex de la Iglesia, Hiszpania 2011, 98’
POLSKA PREMIERA

Berlinale 2012 – Pokaz Specjalny
MFF Cartagena de Indias 2012 – Film Zamknięcia

Kolejna zwariowana komedia twórcy Hiszpańskiego cyrku – mistrza czarnego humoru, brawurowej satyry i zjadliwej ironii. Tym razem Álex de la Iglesia bierze na warsztat medialny cyrk i pragnienie sławy, opowiadając historię Roberto – speca od marketingu i autora powszechnie znanego hasła reklamowego Coca-Coli sprzed lat. Dziś jednak nikt o tym nie pamięta, a sfrustrowanego Roberto nikt nie chce zatrudnić. Szansa na zmianę złej passy pojawia się, gdy mężczyzna spada z rusztowania w ruinach rzymskiego amfiteatru w Kartagenie. Zawieszony pomiędzy życiem a śmiercią, z prętem wbitym w głowę, staje się natychmiast pożywką dla dziennikarzy, podczas gdy ekipy ratunkowe głowią się, jak go uwolnić. Zdesperowany Roberto postanawia wykorzystać sytuację: zatrudnia agenta, by zbić fortunę na ekskluzywnych wywiadach i zapewnić rodzinie lepszą przyszłość. Intrydze sprzeciwia się jego kochająca żona (nominowana do Nagrody Goya Salma Hayek), podczas gdy żądny sukcesu agent dochodzi do wniosku, że uratowanie jego klienta to koniec lukratywnego biznesu...

PANTALEON I WIZYTANTKI │ PANTALEÓN Y LAS VISITADORAS
reż. Francisco J. Lombardi, Peru 2000, 137’

FF Viña del Mar 2000 – Nagroda Publiczności
FF Gramado (Brazylia) 2000 – najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepszy scenariusz, Nagroda Publiczności oraz Nagoda Krytyków

Nakręcona z dużym rozmachem peruwiańska superprodukcja przenosi w dzisiejsze czasy akcję jednej z najbardziej znanych powieści Mario Vargasa Llosy. Tytułowy Pantaleon to świeżo upieczony, sumienny i stateczny kapitan intendentury. Wraz z awansem otrzymuje tajną misję zorganizowania służby wizytantek (czyli kobiet lekkich obyczajów) do obsługi garnizonów w Amazonii. Kapitan Panoja przybywa do dżungli w towarzystwie żony i bardzo sprawnie oraz z dużą dozą profesjonalizmu zaczyna organizować pracę prostytutek. Wkrótce jednak znajdzie się pod urokiem jednej z wizytantek – uwodzicielskiej Olgi Arellano, w którą na ekranie wciela się kolumbijska piękność Angie Cepeda.



Szczegóły na temat 12.TKH na stronie: www.manana.pl/hiszpanie

Zapraszamy!!



Share |
« powrót

Dodaj komentarz