Po kilku prezentowanych już w naszym kraju wystawach eksponujących słowackie i łemkowskie pochodzenie Andy’ego Warhola pora na pokazanie wielowymiarowego oblicza artysty. Kontrasty – to nasz klucz do odczytania zarówno jego życia, jak i twórczości rozpiętych między skrajnościami. Galeria MCK pokaże Warhola prywatnego i publicznego, introwertyka i celebrytę balansującego między sacrum a profanum, figuracją a abstrakcją, USA a Słowacją. 60 serigrafii oraz 3 rysunki, które zostały tak dobrane, żeby dać przekrój twórczości artysty (pierwsza praca na wystawie pochodzi z 1969 r., a ostatnia z 1987r.). Narracja prowadzona jest pomiędzy kontrastami pozwalając widzowi odszyfrować na nowo mistrza pop-artu.  Prezentację dopełniają archiwalne fotografie, m.in. ze zbiorów słynnej agencji fotograficznej MAGNUM, książki i czasopisma. Wystawa opatrzona jest obszernymi komentarzami w formie paneli tekstowych na ścianach. Jak na pop-art przystało, zaskoczy widza QR-codami, pod którymi ukryte są słowa samego Andy’ego Warhola…

Mówią kuratorki wystawy: Warhol-artysta i Warhol-człowiek jawić się będzie jako postać balansująca pomiędzy skrajnościami, rozdarta pomiędzy różnymi tradycjami, gdzie artysta-celebryta funkcjonuje na równi z podporządkowanym matce introwertykiem, sacrum miesza się z profanum, amerykańska mentalność z echami kraju przodków.

Powstałe na przestrzeni kilku dekad prace stanowią zapis fascynacji artysty, jego ewolucji, jak również lustro czasów, w których żył. Reprezentatywne dla poszczególnych okresów twórczości prace obejmą zarówno przykłady, w których artysta szeroko wykorzystuje motywy z kultury popularnej, codzienne przedmioty, jak i późniejsze, pochodzące z dojrzałego okresu realizacje, w których twórca wykracza poza przedstawienia figuratywne.

Andy Warhol (1928–1987) to jeden z najważniejszych twórców XX wieku, który technikę serigrafii doprowadził do perfekcji. Z upodobaniem portretował gwiazdy szklanego ekranu, znanych polityków, symbole amerykańskiej kultury popularnej. Źródeł tych fascynacji, jak sam wspominał, należy szukać już w dzieciństwie, kiedy przykuty do łóżka z powodu choroby, zbierał z gazet wycinki o swoich idolach i godzinami wsłuchiwał się w audycje radiowe. Marilyn Monroe, Jacqueline Kennedy, butelki coca-coli, puszki zupy Campbell to tylko wybrane elementy z bogatej ikonografii prac artysty, który zwykł mawiać, że: Wspaniałe w tym kraju jest to, że Ameryka zaczęła tę tradycję, w której najbogatsi konsumenci kupują zasadniczo te same rzeczy co najbiedniejsi. Możesz oglądać telewizję i zobaczyć Coca-Colę i wiesz, że prezydent pije Colę, Liz Taylor pije Colę i pomyśl, że ty też możesz pić Colę. Multiplikacja, silne kontrasty barw, uproszczenie to tylko niektóre z rozwiązań formalnych, które złożyły się na rozpoznawalny styl twórcy.
Nieodłącznym elementem legendy Warhola był ekscentryczny styl bycia. Artysta, który w przemyślany sposób budował mit własnej osoby słynął z prowokacyjnych wypowiedzi i wprowadzania w błąd swoich rozmówców.
Chcę być maszyną do robienia obrazów. Zarabiać pieniądze to sztuka, pracować to sztuka, ale robić dobre interesy – to sztuka największa  – to tylko niektóre z jego bardziej znanych wypowiedzi.

Przygotowana została również ścieżka zwiedzania dla dzieci. Dopełnieniem wystawy będzie bogaty program wydarzeń towarzyszących, na który złożą się wykłady, spotkania, pokazy filmowe. Wystawie towarzyszy dwujęzyczny katalog, na który złożą się zarówno reprodukcje pokazywanych na wystawie dzieł, jak i teksty krytyczne podejmujące zasygnalizowane na ekspozycji  wątki i problemy.

ANDY WARHOL. KONTEKSTY
11  grudnia 2012 – 10 lutego 2013
Pierwsza w Polsce wystawa ze zbiorów ZOYA MUSEUM!
Galeria MCK czynne: wtorek–niedziela 10.00–18.00; tel.: 12 42 42 816
Bilety: 8 zł pełnopłatny, 5 zł ulgowy, 10 zł bilet rodzinny.
W niedziele w cenie biletu oprowadzanie po wystawie: o godz. 12.00 w j. polskim oraz o godz. 16.00 w j. angielskim.
Kuratorki wystawy: Helena Postawka-Lech i Natalia Żak
Koordynator wystawy: Regina Pytlik
Organizator wystawy: Międzynarodowe Centrum Kultury
Partnerzy wystawy: Konsulat Generalny USA w Krakowie oraz Konsulat Generalny Republiki Słowackiej w Krakowie

Program towarzyszący wystawie obejmuje wykłady, cykl spotkań dla seniorów
pt. Dojrzali do sztuki oraz program edukacyjny dla dzieci.
Wystawa włączona w cykl wydarzeń uświetniających dziesięciolecie Konsulatu Generalnego Republiki Słowackiej w Krakowie
Sponsorzy wystawy: Kraków Airport, Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy, Coca-Cola
Patronat medialny MCK: TVP Kraków, Radio Kraków, Gazeta Wyborcza, Karnet, cracow-life/e-krakow, The Krakow Post, Polski Portal Kultury O.pl, www.krakow.pl, e-splot.pl, krakow24.tv
Patronat medialny wystawy: AMS, ART & BUSINESS, Tygodnik Powszechny, novinka.pl
Partnerzy: Empik, Galeria Kazimierz, Local Heroes, Telewizja M
Partner programu edukacyjnego: Canson, czasdzieci.pl, Szkoła Wizażu i Stylizacji „Artystyczna Alternatywa”, Na czasie Sp. z o.o.

Wystawa Andy Warhol. Konteksty
PROGRAM TOWARZYSZĄCY
:

13 grudnia 2012, czwartek
18.00 Oprowadzanie kuratorskie po wystawie „Andy Warhol. Konteksty”
Wstęp: w cenie biletu na wystawę; bilet normalny 8 zł, ulgowy 5 zł, rodzinny 10 zł

10 stycznia 2013, czwartek
18.00 Celebryta vs. Introwertyk – Wojciech Szymański
Warhol znany jest jako artysta-celebryta. Fotografował się w towarzystwie sław i znanych osobistości oraz rozdawał autografy. Z drugiej, mniej znanej strony, był szalenie związany ze swoją matką, która włączał nawet w proces powstawania dzieł prosząc aby je podpisywała charakterystycznym, kaligraficznym pismem. Wykład dotyczyć będzie problemów artystycznej obecności i nieobecności wybranych prac Andy'ego Warhola w Nowym Jorku lat 60. i 70. Artysta przedstawiony zostanie jako gwiazda i celebryta związany z pop-artem i wielki nieobecny konceptualizmu.

Wojciech Szymański - historyk i krytyk sztuki, niezależny kurator. Wykładowca krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Zajmuje się sztuką amerykańską i latynoamerykańską 2. połowy XX wieku, wizualizacjami choroby i śmierci, etycznym wymiarem sztuki, historią historii sztuki i krytyki. Członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA.

17 stycznia 2013, czwartek
Ameryka vs. Słowacja  - cz. 1 Ameryka Wykład Geralyn Huxley
Postać Warhola wpisała się nie tylko w historię sztuki amerykańskiej i światowej. W szerszym kontekście stał się amerykańską ikoną, rozpoznawalną na całym świecie. Do jego twórczości odwołują się artyści z następnych pokoleń. Jest on obecny również we współczesnym wzornictwie, wiele firm posługuje się stworzonymi przez Warhola wzorami. To wszystko sprawia że Andy Warhol jest szalenie ważnym dziedzictwem amerykańskiej kultury.

20 stycznia, niedziela
10.00 – 18.00
Gorączka złota w MCK

Tego dnia wstęp dla wszystkich w cenie biletu ulgowego (5 zł.)
W programie m.in.:
- oprowadzanie po wystawie w języku polskim i angielskim
- warsztaty dla dzieci
- akcja artystyczna/warsztaty Moniki Drożyńskiej
- pokaz filmu

31 stycznia 2013, czwartek
Figuracja vs abstrakcja –  dr hab. Maria Hussakowska
Ani abstrakcja ani figuracja - w sensie uświęconym przez modernizm - nie interesowała Warhola. Ponieważ jednak „nie ma czegoś takiego, czego Warhol nie mógłby robić” , jak oznajmił w swojej The Philosophy of Andy Warhol (From A to B an Back Again), mógł także malować, co więcej mógł  malować obrazy abstrakcyjne lub figuratywne. Tym co dla niego było intrygujące to sztuczność obu konwencji.
Maria Hussakowska - doktor habilitowany z zakresu historii sztuki nowoczesnej 2003. Od  lat pracuje w Instytucie Historii Sztuki UJ, w Zakładzie Sztuki Nowoczesnej. Od 2005 roku Przewodnicząca Rady Programowej Muzealniczych Studiów Kuratorskich funkcjonujących przy IHS. Członkini  Polskiej Sekcji AICA (International  Association of Art Critics). Przewodnicząca Kapituły Ekspertów Małopolskiej Fundacji „Znaki czasu”; Przewodnicząca Rady programowej Muzeum Fotografii w Krakowie (od 2010) Partner  międzynarodowego programu Leonardo Lifelong Learning Świat sztuki. Modele kształcenia i współpracy w sztuce współczesnej.

7 lutego 2013, czwartek
18.00 Sacrum vs. Profanum – warsztaty graficzne z Agnieszką Łakomy
Andy Warhol przetwarzał w swoich grafikach znane motywy z kultury popularnej, takie jak Marilyn Monroe, puszkę zupy Campbell czy Myszkę Miki. Ustanawiając je tematem dzieł nobilitował je tym samym do rangi kultury wysokiej. Z kolei motywy zapożyczone z malarstwa renesansowego, uznanego za kulturę wysoką, obdarzał jaskrawymi kolorami, multiplikował je i nakładał na nie etykiety produktów kosmetycznych lub żywnościowych sprowadzające je do roli zwykłego produktu. Technika serigrafii, w której osiągnął mistrzostwo, pozwalała mu na łatwe powielanie obrazów. Warsztaty, w tej właśnie technice, przybliżą uczestnikom jej tajniki oraz pozwolą na samodzielną próbę wykreowania dzieła inspirowanego twórczością Warhola.  
dr Agnieszka Łakoma – graficzka, projektantka grafiki użytkowej, absolwentka Wydziału Grafiki na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim, stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest laureatką licznych nagród i wyróżnień w konkursie na Najlepszą Grafikę Miesiąca w Krakowie. Brała udział w wielu wystawach w Polsce i za granicą (USA, Austria, Węgry). Jej prace znajdują się w zbiorach Stowarzyszenia Międzynarodowego Triennale Grafiki i Związku Artystów Plastyków w Krakowie oraz Magyar Elektrográfiai Társaság w Budapeszcie.

10 lutego 2013, niedziela
18.00 Słowacja vs. Ameryka – cz. 2 Słowacja:  pokaz filmu Absolut Warhola, reż. Stanisław Mucha, 2001 r.
Spotkanie w ramach finisażu wystawy
Andy Warhol mówił o sobie, że jest człowiekiem znikąd. Jego rodzina wyemigrowała do USA z niewielkiej wsi na Słowacji – Mikovej. Jednak wychowany w środowisku Łemków mieszkających w Pittsburghu oraz bardzo związany z Matką Julią, która do końca życia zachowywała tradycję i religię ojczystego kraju, nie mógł do końca zapomnieć o swoich korzeniach.  Dokument  Stanisława Muchy jest ciekawym spojrzeniem na rodzinne strony Warhola. Reżyser dotarł do Mikovej i przeprowadził wywiady z jej mieszkańcami którzy jeszcze pamiętają rodzinę Warholów.